کد مطلب:303703 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

ولادت حضرت امام مجتبی و مژده به دوستانش
فرزند گرامی رسول خدا (ص) و نخستین نوه او در مقدس ترین ماه های سال یعنی در روز سه شنبه نیمه ماه مبارك رمضان به سال دوم هجری در مدینه منوره پا به عرصه وجود نهاد. [1] و بعضی سال سوم هجری دانسته اند. او در خانه ای به دنیا آمد كه خداوند تعالی به آن خانه پایگاهی بلند بخشیده و فرمان داده است كه نامش در آن كانون مقدس به عظمت یاد شود چنانچه در قرآن كریمش در مورد محل ولادتشان می فرماید: فی بُیُوتِ اَذنِ اللّهُ اَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْكَرَ فیها اسمه. (نور/36)

در خانه هایی كه به فرمان خدا باید رفعت یابد و در آن نام خدا برده شود.

آری در چنین خانه ای فرزند گرامی فاطمه علیهاسلام به دنیا می آید. فرزندی كه به تعبیر رسول خدا یكی از دو سیّد جوانان اهل بهشت است.

ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام برای دوستداران خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام موهبتی عظیم به حساب می آمد. امام مجتبی علیه السلام شبیه ترین افراد به رسول خدا صلی الله علیه و آله بود. خداوند متعال به جبرئیل امر كرد كه به زمین فرود آید و بر پیامبرش سلام رسانیده و به آن حضرت بگوید: اِنّ عَلیّاً مِنْكَ بِمَنْزلَةِ هارون مِنْ موسی. همانا علی از تو به منزله هارون از موسی بن عمران است. هارون دو پسر داشت یكی شبّر و دیگری شُبَیْر كه معادل عربی آن حسن و حسین است شما نیز به اسم فرزند هارون وصی و برادر موسی بن عمران، این فرزند را نام بگذارید. رسول خدا به امر خدا نام مقدس او را حسن نهاده و كنیه اش را ابومحمد موسوم كرد. امام حسن علیه السلام لقب های متعددی دارد مشهورترین آنها سید، سبط و مجتبی علیه السلام است.

قال رسول الله صلی الله علیه وآله: كُلُّ بَنی اُمّ ینتمون الی عُصبتهم الا ولد فاطمة فانی انا ابوهم و عصبتهم [2] .

رسول خدا (ص) می فرماید: فرزندان هر مادری به پدر و قبیله خود منسوب اند مگر فرزندان فاطمه كه پدر و قبیله ایشان منم.

و در حدیثی دیگر می فرماید: ان الله عزوجل جعل ذرّیة كُلَّ نَبّی مِنْ صُلبه خاصّةً وَ جَعَلَ ذُرّیتی مِنْ صُلْبی وَ مِنْ صُلْبِ عَلّیِ بن اَبیِطالبٍ اَنُّ كُلُّ بَنی اُمّ ینتسبون الی ابیهم الا اولاد فاطمة فانی انا ابوهم. [3] .

رسول خدا (ص) فرمود: خداوند تبارك و تعالی فرزندان هر پیغمبری را از صلب او قرار داد ولی فرزندان مرا از صلب من و صلب علی بن ابیطالب، همانا فرزند هر مادری را به پدرش نسبت دهند جز فرزندان فاطمه را كه من پدرشان هستم.

و در كتب اهل سنت و جماعت مثل كتاب شرف المصطفی تألیف واعظ خرگوشی و ابن ماجه در سنن و احمدبن حنبل در كتاب فضایل و دیگران سند به عبدالله ابن عمر می رسانند.

كه رسول خدا (ص) فرمود: ابنای هذان سیدا شباب اهل الجنة و ابوهما خیر منهما

این دو پسرم حسن و حسین دو سید جوانان اهل بهشت اند و پدرشان بهتر از آنها است.

و این هم حدیث معروف نبوی صلی الله علیه و آله در مورد حضرت امام حسن مجتبی و امام حسین علیهماالسلام كه فرمود: الحسن و الحسین امامان قاماً او قعدا. [4] حسن و حسین (ع) هر دو امام اند چه هر دو قیام كنند و چه هر دو بنشینند یعنی صلح كنند.

اگر بخواهیم در رابطه با فرزندان حضرت زهرا علیهاسلام تحقیق كنیم و در حدود توانایی خود چیزی بنویسیم خود محتاج نگارش كتابهای مستقلی است كه باید در آغاز و پایان آن كتابها ناتوانی خود را عرضه نموده و اعلام كنیم كه ما را كجا به كوی تو ممكن بود وصول كانجا كه عقل را نبود قدرت نزول به همین دلیل تا همین جا بسنده نموده و به عرض می رسانیم كه این امام معصوم با صلح تحمیلی خود مقدمه ساز نهضت خونبار برادرش حضرت سیدالشهدا علیه السلام گردید و هرگز مبادا دهانی علیه حضرت امام مجتبی بناحق باز شود و بگوید كه آن حضرت شجاعت برادرش را نداشت!و بدانند كه جرمی و تهمتی سنگین تر از این جمله نیست كه به امام معصوم علیه السلام نسبت دهند.


[1] ناسخ شرح زندگاني حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام / 119.

[2] همان/122.

[3] همان /131.

[4] ناسخ، شرح زندگاني امام حسين (ع) /97.